Vragen en Antwoorden

Om een antwoord te vinden op de vragen die u wellicht heeft, kunt u in de onderstaande zoekbalk heel eenvoudig uw zoekterm invullen of kunt u scrollen door de getoonde hulp-categorieën.

Als u hier geen antwoord op uw vraag kunt vinden, kunt u natuurlijk ook contact opnemen met onze klantenservice via telefoon of email.

Klantenservice
+31 20 - 262 86 77
(houd uw klantnummer bij de hand)
maandag - vrijdag van 8:00 uur tot 20:00 uur

Geïnteresseerden
+31 20 - 262 86 70
maandag - vrijdag van 8:00 uur tot 20:00 uur

FAQs doorzoeken

Hulp-categorieën


Openen van een rekening

Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen omtrent het openen van een rekening.

Hoe doe ik een identificatiestorting?

De identificatiestorting dient als een normale overschrijvingsopdracht te komen vanaf de door u opgegeven referentierekening. Deze rekening is namelijk gekoppeld aan uw beleggersrekening en dient voor ons ter verificatie van uw identiteit. Geef bij de storting graag uw klantnummer op. Let ook op dat de tenaamstelling van uw referentierekening overeenkomt met de tenaamstelling van uw beleggersrekening bij flatex. Wanneer uw referentierekening op uw roepnaam (bijv. Gerard) staat, in plaats van op uw volledige naam (bijv. Gerardus Johannus), kan het proces vertraging oplopen.

Dus:
Bij Naam geeft u dus uw eigen naam op.
Bij IBAN het duitse IBAN-nummer
Als omschrijving graag uw klantnummer.

Let ook op: Sommige banken geven een foutmelding en moeten u vrijgeven voor betalingen naar het buitenland.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Kan ik meerdere referentierekeningen opgeven?

Nee. U kunt per bestaande beleggersrekening bij flatex maar 1 referentierekening opgeven.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
SMS met wachtwoord nog niet ontvangen?

Heeft u het openingsproces met legitimatie en identificatiestorting al doorlopen, maar nog geen SMS met initieel wachtwoord ontvangen? Waarschijnlijk moet u dan nog even geduld hebben. Dit duurt over het algemeen een dag of twee. Uw gegevens moeten door onze backoffice verwerkt worden en bovendien gaat uw geldstorting naar een buitenlandse (Duitse) rekening, waar afhankelijk van uw bank een aantal dagen overheen kan gaan. Heeft u na drie dagen nog niets ontvangen, neem dan graag contact op met de klantenservice.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Welke legitimatie is noodzakelijk?

Om uw rekening te kunnen openen dient u zich te legitimeren met een geldig paspoort of een identiteitskaart. Deze mogen niet verlopen zijn. Let op: een rijbewijs is niet geoorloofd!

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?

Rond uw beleggersrekening

Hier vindt u antwoorden op vragen omtrent risicoklassen, wachtwoorden, wijzigingen van uw gegevens, opzeggingsproces en de veiligheid van uw beleggingen bij flatex.

Ben ik verplicht mezelf in een risicoklasse in te delen?

De Wet op de effectenhandel bepaalt dat elke belegger zichzelf in een risicoklasse moet indelen. Dit dient ter bescherming van uzelf, zodat u geen risico's kunt nemen die uw persoonlijke bereidheid daartoe te boven gaan.

Ook flatex Bank AG valt onder de wet effectenhandel en moet u bij de opening van een beleggersrekening verzoeken uw persoonlijke risicoklasse op te geven. Als u effecten wilt verhandelen die uw risicoklasse overschrijden, krijgt u een waarschuwing die u niet toestaat de gewenste aankoop te doen.

U kunt natuurlijk de risicoklasse van uw handelsactiviteiten op elk gewenst moment aanpassen.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Om uw wachtwoord te wijzigen, moet u inloggen in het Webfiliaal, op het menu-item "Instellingen" klikken en onder toegangsgegevens het submenu-item "Inlogwachtwoord wijzigen" selecteren. Hier kunt u uw nieuwe gewenste wachtwoord invoeren. Houd rekening met het volgende:

  • Het nieuwe wachtwoord moet van de 10 laatst gebruikte verschillen
  • Het wachtwoord moet minstens 8 tekens lang en alfanumeriek zijn
  • Er is ten minste 1 letter en 1 cijfer vereist
  • De wijziging van uw wachtwoord is slechts 1x per dag mogelijk

De wijziging is onmiddellijk geldig.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Hoe maak ik geld over naar mijn flatex rekening

Om geld over te maken naar de flatex rekening dient u een overboekingsopdracht te geven bij uw eigen bank. Nadat u bent ingelogd op de online omgeving van uw bank, kunt u in een overschrijvingsopdracht uw flatex IBAN rekeningnummer invoeren met uw klantnummer als omschrijving.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Hoe wijzig ik mijn referentierekening?

U wijzigt uw referentierekening door het document “Wijziging van klantengegevens” ingevuld en ondertekend aan het onderstaande adres te sturen:

flatex Bank AG
Postbus 7030
1007 JA Amsterdam

Zodra flatex Bank het formulier ontvangen en verwerkt heeft, wordt uw referentierekening gewijzigd.

U kunt het formulier ook ondertekend en gescand naar info[at]flatex.nl versturen.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Hoe zeg ik mijn rekening op?

U kunt uw rekening opzeggen op 2 manieren:

  1. Door in te loggen op het WebFiliaal en gebruik te maken van het contactformulier in het contact-menu. Geef daarbij aan dat u de rekening wil opheffen met vermelding van uw klantnummer.
  2. Door een email te sturen naar info@remove-this.flatex.nl Let op: u dient de email te versturen vanaf het emailadres dat gekoppeld is aan uw rekening. Geef daarbij aan dat u de rekening wil opheffen met vermelding van uw klantnummer.

Let op dat u alstublieft geen gebruik maakt van het contactformulier op de flatex website. Dit formulier kunnen we niet meteen koppelen aan uw rekening, waardoor het proces flinke vertraging oploopt.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Wat moet ik doen als mijn Wachtwoord/Toegang/TAN is geblokkeerd?

Krijgt u een foutmelding die zegt dat u geen toegang heeft? Neem dan contact op met de klantenservice. Zij kunnen u meteen deblokkeren.

U kunt wachtwoorden nog niet zelf vrijgeven. De telefoon-PIN wordt technisch nog niet ondersteund.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Zijn mijn investeringen bij u veilig?

www.edb-banken.de. Voor verdere vragen staan wij u graag hier te allen tijde ter beschikking.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?

Portefeuille-overdracht

U heeft vragen rond de portefeuille-overdracht? Hierna hebben wij voor u de antwoorden op de belangrijkste vragen over dit thema gebundeld.

Hoe boek ik mijn portefeuille over van de huidige bank/broker naar flatex?

Om een portefeuille over te boeken dient u gebruik te maken van het “portefeuille-overdracht” formulier. Dit formulier vindt u achter de login op het WebFiliaal onder het menu instellingen/service/formulieren en informatie. Dit formulier dient u op te sturen naar de huidige bank of broker waar u wilt vertrekken.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Wat kost een rekening/depotoverdracht naar flatex Bank AG?

flatex brengt geen kosten in rekening voor de overdracht. In hoeverre er kosten bij de afgevende bank/broker ontstaan, kunnen wij u niet zeggen. Wij verzoeken u zich daarom van tevoren hierover te informeren. In veel gevallen is het goedkoper uw positie bij de oude bank te verkopen en bij flatex weer aan te kopen. Houd daarbij wel rekening met de spread die u moet overbruggen.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?

Effectenhandel

Hier vindt u antwoorden op vragen omtrent het invoeren en verwijderen van orders, directe handel buiten de beurs en orders via de prijsaanvraag functionaliteit.

Hoe kan het dat ik geen prijsaanvraag ontvang?

De handelspartners geven normaliter voor alle aangeboden titels gedurende de gehele handelstijd prijzen af. Daarvoor bestaat weliswaar geen verplichting. In het geval van sterke koersschommelingen kan het ook gebeuren dat de handelspartner niet in staat is adequate koersen te bieden.

U heeft in dit geval de mogelijkheid opnieuw een prijsaanvraag te doen of over te gaan op een limiet-order.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Hoe kan het dat mijn prijsaanvraag wordt geweigerd?

De weigering van een order kan verschillende redenen hebben. Het is mogelijk dat de geselecteerde specificaties niet overeenkomen met het huidige koersverloop of het bestaande volume van de geselecteerde categorie. Ook is het in principe mogelijk dat het geselecteerde effect uit de handel werd genomen of een kapitaalverrichting wordt uitgevoerd.

Er dient ook te worden opgemerkt dat in de rechtstreekse handel buiten de beurs alleen niet-bindende prijsindicaties worden verstrekt. Wanneer de knop "Uitvoeren" is bevestigd, wordt de eerste stap gezet bij het afsluiten van de order. De respectievelijke directe-handelspartner moet nu beslissen of hij deze aanbieding bevestigt en de order hierdoor kan worden uitgevoerd. U kunt de orderstatus checken in het orderboek en indien gewenst een nieuwe prijsaanvraag indienen.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Hoe kan ik een order inleggen?

Een order inleggen doet u via het menu-item “Handel”. Binnen dit menu kunt u selecteren dat u een order wilt indienen. Vervolgens voert u de naam of isin-code van het gewenste financiële instrument (bijv. een aandeel) in. Op de detailpagina van het betreffende instrument kunt u vervolgens op de K of V knop drukken, om een orderticket naar voren te halen. Binnen deze orderticket kunt u kiezen voor hetzij een prijsaanvraag (waar u binnen de gestelde tijd op kan handelen) hetzij een directe order (limiet, bestens/market of geavanceerd).

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Hoe kan ik een order verwijderen?

Om een order te verwijderen, gaat u naar uw orderboek en laat daar de openstaande orders weergeven. Klik achter de betreffende order rechts op het symbool met de „x“ resp. klik op het pijlsymbool aan de rechter zijde en selecteer "Annuleren". Het verwijderen van een order is kosteloos.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
Waarom kan ik een nieuw uitgegeven effect niet buiten de beurs om verhandelen?

Bij nieuw uitgegeven effecten worden de gegevens door de emittent aan flatex Bank AG geleverd. Indien deze gegevens op de dag van uitgifte nog niet geleverd zijn, kan er pas de volgende dag gehandeld worden.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?

De kosten en opbrengsten van beleggen bij flatex

Heeft u vragen over de kosten van beleggen bij flatex of wilt u weten hoe flatex zijn geld dan verdient? Wij geven de antwoorden.

Dus welke kosten kan ik verwachten?

Bij flatex betaalt u geen transactie kosten. Ook het aanhouden van een rekening is gratis, u betaalt dus geen servicekosten. Ook voor het verwerken van dividenduitkeringen rekent flatex geen kosten. U dient natuurlijk wel dividendbelasting aan de staat te betalen. Voor een duidelijk overzicht van de mogelijke kosten verwijzen we u graag naar het tarievenoverzicht.

Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
En zijn er nog andere kosten?

Zie het tarievenoverzicht voor een goed overzicht van mogelijke kosten. Wij rekenen kosten voor kredieten en roodstanden op de rekening. Daarnaast rekenen wij kosten voor het inschrijven bij een AVA. Tevens moet u nog rekening houden met eventuele kosten van derden, waar flatex verder geen invloed op heeft en u bij iedere broker tegenaan loopt. Denk hierbij aan:

  • Belastingen zoals dividenbelasting, stamp duty (UK aandelen), Financiele transactietax (Franse aandelen).
  • ADR/GDR bewaringskosten (Amerikaanse aandelen).
  • Beheerfee bij fondsen en ETF’s, terug te vinden in de bijbehorende KIID documenten van de uitgever (essentiële beleggersinformatie).
  • Rentekosten bij Turbo’s.
  • Spreadkosten (verschil tussen bied- en laatprijzen van de beurs/marketmakers)
    Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
    Hoe verdient flatex dan zijn geld?

    Wij wikkelen uw transacties af op één van de grootste Europese retail effectenbeurzen (Tradegate), waar geen fees betaald hoeven te worden voor uw orders, zoals dat op de traditionele beurzen wel het geval is. Daarnaast werken wij samen met gerenommeerde internationale aanbieders van financiële instrumenten die bereid zijn ons te vergoeden voor de samenwerking. Door zeer efficiënt te opereren en door de ontvangst van vergoedingen, zijn wij in staat inkomsten te genereren aan de professionele kant van de handel. Hier kunt u als particuliere belegger dus van profiteren.

    Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
    Leent flatex mijn effecten uit?

    Nee, de geldende Duitse wet- en regelgeving staat dit niet toe en dus doen wij dit ook niet.

    Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
    Wordt ik als klant toch niet ergens benadeeld?

    Wij zien het als een win-win-win situatie. De marketmakers en andere business partners geven een deel van hun marge op, maar bereiken meer volume door toegang tot Nederlandse klanten en hun orders. Wij ontvangen een vergoeding van deze professionals, om onze dienstverlening te kunnen verbeteren en om onze klanten zonder transactiekosten te kunnen laten handelen. U wordt dus niet benadeeld. Het is belangrijk en wellicht geruststellend voor u om te weten dat we al vele jaren onder de supervisie staan van de Duitse toezichthouder BaFin. Dit is de Duitse equivalent van de Nederlandse AFM.

    Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?

    Wat is de flateXSecure app?

    Wilt u weten wat de flateXSecure app is en hoe u die moet gebruiken, kijk dan hier.
    Hoe werkt de flateXSecure app?

    De flateXSecure app is onze tweestapsverificatie tool en dient u te installeren via de Appstore of Playstore. Eenmaal geinstalleerd zal de app automatisch codes genereren wanneer u bijvoorbeeld op het handelsplatform (het Webfiliaal) wil inloggen, een order opgeeft of uw risicoklasse wijzigt. Buiten het genereren van codes doet de app verder niets. De app draait op android-versies 6.1 en hoger, op iOS versies 8 en hoger.

    Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?
    Waarvoor dient de flateXSecure app?

    De flateXSecure app is een hoogstaande beveiliging voor de toegang en het gebruik van uw beleggersrekening. De app doet niets anders dan het genereren van unieke codes die u dient te gebruiken om orders of gewenste wijzigingen binnen uw rekening te verifiëren. U kunt bij het inloggen op het handelsplatform (het Webfiliaal) kiezen om een sessie-Tan te genereren. Door dit te doen, voorkomt u dat u iedere separate order opnieuw moet vrijgeven via een Tan-code.

    Heeft deze ingevoerde informatie u verder geholpen?

    Vaak gevraagd

    Wat kost een rekening/depotoverdracht naar flatex Bank AG?
    Zijn mijn investeringen bij u veilig?
    Ben ik verplicht mezelf in een risicoklasse in te delen?
    Kan ik meerdere referentierekeningen opgeven?
    Hoe kan ik een order verwijderen?
    Waarom kan ik een nieuw uitgegeven effect niet buiten de beurs om verhandelen?
    Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
    Dus welke kosten kan ik verwachten?
    Waarom heb ik voor mijn aandelen op naam geen uitnodiging ontvangen voor de aandeelhoudersvergadering?
    Wat betekent scheidingsratio en inschrijvingskoers?
    • ©2019 flatex